De burgemeester en wethouders van Rotterdam zouden zelf een bijdrage moeten leveren aan het schoner maken van de lucht in de stad door hun vervuilende BMW's in te ruilen voor elektrische dienstauto's. Die oproep doet GroenLinks-raadslid Arno Bonte aan het Rotterdamse stadsbestuur.

Luchtvervuiling is een van de grootste gezondheidsproblemen in Rotterdam. Het stadsbestuur kondigde daarom onlangs aan om vervuilende vrachtwagens, bestelbusjes en personenauto's uit delen van de stad te willen weren. 'Daar kan het niet bij blijven', vindt Bonte. 'Burgemeester en wethouders kunnen zelf het goede voorbeeld geven. Ze leggen op weg naar werkbezoeken duizenden autokilometers af in de stad. Als ze in schonere dienstauto's zouden rijden, zouden ze zelf een grote bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit.'

Rotterdamse wethouders hebben al eens een proefrit gemaakt met een elektrische dienstauto, de sportieve Tesla S. Die is uiteindelijk niet aangeschaft omdat de wethouders van PvdA en VVD de achterbank te krap vonden. Nu er een nieuwe wethoudersploeg is aangetreden, heeft Bonte nieuwe hoop. 'In Amsterdam en Utrecht rijden de wethouders al naar volle tevredenheid elektrisch. Waarom zou dat in Rotterdam dan niet kunnen?'