Water Natuurlijk, de onafhankelijke groene waterschapspartij met hart voor blauw, heeft onlangs de kandidatenlijsten voor diverse waterschappen in de regio vastgesteld. Daarbij zijn een aantal Rotterdamse leden van GroenLinks op verkiesbare plaatsen gekozen. In het waterschap Schieland en de Krimpenerwaard gaat het om Antoin Deul, momenteel lid van het landelijk bestuur van GroenLinks, die gekozen is tot lijsttrekker en Jan Hendrik Bos op plaats 8. Voormalig wijkwethouder Karen Bebelaar is op plaats 4 gekozen voor het waterschap Delfland en campagneleider Peter Jan de Werk staat op plaats 6 voor het waterschap Hollandse Delta.

De waterschapsverkiezingen zijn gelijktijdig met de verkiezingen voor de Provinciale Staten op 18 maart 2015, dus de komende maanden zullen in het teken staan van de campagne. Jeroen Postma, voorzitter van GroenLinks Rotterdam, is trots op de Rotterdamse kandidaten. ‘De stad merkt het direct als het waterbeheer niet op orde is, dus hebben wij groot belang bij goed functionerende waterschappen. We zijn blij dat we zoveel leden hebben die zich daar voor willen inzetten.’

Water Natuurlijk is speciaal opgericht om de belangen van natuur, milieu, landschap en recreatie in de waterschappen beter te beschermen en richt zich op een goede balans tussen economie en ecologie. Daarbij ligt de focus op schoon water en waterbesparing. Volgens de partij moeten de vervuilers en gebruikers betalen, wat helpt bij het besparen en hergebruik. Veiligheid is belangrijk, maar mag fijn gebruik van water en dijkgebieden niet in de weg staan. Niet alleen als het gaat om de natuur, maar ook voor recreatie.

Bij de vorige verkiezingen werd Water Natuurlijk landelijk de grootste partij. In alle 23 waterschappen is zij vertegenwoordigd en in 18 waterschappen zitten ze ook in het Dagelijks Bestuur. Water Natuurlijk werkt samen met organisaties als Natuurmonumenten, Vogelbescherming, De Natuur- en Milieufederaties, Stichting De Noordzee, Waddenvereniging, De Landschappen, Sportvisserij Nederland, Vlinderstichting, Nederlandse Onderwatersport Bond, Vereniging voor Veldbiologie KNNV, Reptielen amfibieën vissen onderzoek Nederland RAVON, Erfgoedvereniging Heemschut, Wandelnet en IVN.