Nog niet alle partijen die een rol kunnen spelen in de decentralisatie van de zorg, worden daarbij betrokken. Dat is een van de conclusies die de zorgwoordvoerders van GroenLinks trekken nadat zij een week lang in gesprek zijn gegaan met Rotterdammers die zorg nodig hebben of in de zorg werken. Burgerraadslid Jimmy Smet wil de input van al deze Rotterdammers gebruiken om de manier waarop de gemeente de zorg gaat regelen zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen van haar inwoners.

Smet geeft het voorbeeld van een apotheker die nog helemaal geen beeld heeft van alle veranderingen die per 1 januari op de planning staan. ‘We zijn heel druk bezig met het organiseren van de wijkteams, maar het wijknetwerk wordt vaak vergeten’, aldus Smet. ‘Een apotheker signaleert regelmatig problemen, bijvoorbeeld oudere patiënten die aan het dementeren zijn. Maar ze moeten natuurlijk wel weten waar ze terecht kunnen met zo’n signaal.’

Ter voorbereiding op de zorgdecentralisaties die voor de deur staan verdiepte GroenLinks zich afgelopen week in de zorg. De activiteiten die GroenLinks deze week heeft ondernomen bestaan onder andere uit een bijeenkomst van de werkgroep Linkser Rotterdam over de jeugdzorg en een discussie over het onderwerp privacy in de zorg op de algemene ledenvergadering. Ook organiseerde voormalig wijkwethouder Marit van der Riet een Zorgdiner, waarbij professionals en deskundigen aanschoven bij de fractie om hen onder het eten te voeden met ideeën en suggesties om de zorg te verbeteren.

Smet, die in zijn werk in het speciaal onderwijs regelmatig met jeugdzorg te maken heeft, is erg blij dat dit onderwerp binnen de partij zo leeft. ‘De veranderingen in de zorg die de komende maanden zichtbaar gaan worden zijn enorm’, aldus Smet. ‘De gemeente is al een hele tijd bezig om dit in goede banen te leiden en heeft daar heel veel ideeën over. Zelf zie ik op mijn werk ook een en ander, maar we willen ook weten hoe de Rotterdammers die hier dagelijks mee te maken krijgen tegenaan kijken.’

Heeft u suggesties, bedenkingen of klachten over de zorg die u onder de aandacht wil brengen van GroenLinks Rotterdam? Neem dan contact op via het emailadres fractie@groenlinksrotterdam.nl