De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil dat milieuwethouder Pex Langenberg een doorstart mogelijk maakt voor het Voorlichtingscentrum Elektrisch Vervoer (EVC). Het centrum dreigt op 1 januari 2015 zijn deuren te moeten sluiten omdat het onvoldoende financiële middelen heeft om door te gaan.

Volgens voorzitter Bert Klerk was het centrum er graag nog langer mee doorgegaan. 'Maar mede als gevolg van een twijfelachtige lokale overheid, ontbreekt het aan voldoende draagvlak bij de partners van het centrum om dat mogelijk te maken.'

GroenLinks-raadslid Arno Bonte wil dat het EVC de kans krijgt ook de komende jaren elektrisch vervoer te blijven stimuleren. 'Het centrum vervult een belangrijke rol om bedrijven en particulieren over hun koudwatervrees voor elektrische auto's en elektrische scooters heen te helpen. Als gemeente zouden we ze daarin moeten ondersteunen.'

Het Voorlichtingscentrum Elektrisch Vervoer werd in 2011 geopend vlak naast het nieuwe Centraal Station van Rotterdam. In de afgelopen drie jaar zijn er bijna 300 bijeenkomsten georganiseerd en ruim 12.000 proefritten gemaakt met diverse type en merken voertuigen.