GroenLinks wil dat het weer mogelijk wordt dat er coffeeshops bijkomen in Rotterdam. Dat is één van de voorstellen in het manifest 'Naar een relaxter coffeeshopbeleid' dat fractievoorzitter Arno Bonte vrijdag presenteert. Nu geldt er in Rotterdam nog een uitsterfbeleid voor coffeeshops.

In de afgelopen vijf jaar zijn er ruim 20 Rotterdamse coffeeshops gesloten. Van de 61 coffeeshops zijn er nog maar 40 over. Volgens Bonte is er daardoor op de paar plekken in de stad waar nog wel coffeeshops zijn, overlast ontstaan. 'Bijvoorbeeld in de wijk Middelland, daar klagen bewoners dat het aantal nachtelijke bezoekers de afgelopen jaren fors is toegenomen.'

GroenLinks wil dat de gemeente 'relaxter' met coffeeshops omgaat. 'Coffeeshops zouden dezelfde behandeling moeten krijgen als een gewoon café', vindt Bonte. 'Als de ondernemer aan alle regels voldoet en er is geen overlast voor de buurt, moet de gemeente een vergunning afgeven.'

GroenLinks wil ook de teelt van wiet decriminaliseren. 'Nu worden coffeeshops nog gedwongen om de wiet uit het criminele circuit te betrekken, vaak verbouwd in brandgevaarlijke zolderkamertjes.' Bonte wil dat Rotterdam als eerste gemeente in Nederland een legale wietplantage toestaat, ook als minister Opstelten dwars blijft liggen. 'Het gaat om de gezondheid en veiligheid van onze inwoners.'