Rotterdam voor Gaza, waar GroenLinks onderdeel van uitmaakt, organiseert op vrijdag 22 augustus een wake voor Gaza. Hiermee wil de organisatie de aandacht vestigen op de verschrikkelijke situatie waarin de inwoners van Gaza zich bevinden. Onder andere dominee Couvee van De Pauluskerk en voormalig stadsdichteres Jana Beranova komen aan het woord. Ook wordt er geld ingezameld voor het Essalaam ziekenhuis in Gaza. Wegens de slechte weersverwachtingen zal de bijeenkomst plaats vinden in Het Steiger, aan de Hang 18.

Samen met een groot aantal andere organisaties en politieke partijen vormt GroenLinks de organisatie 'Rotterdam voor Gaza'. De Gazastrook in Palestina telt ruim 1,3 miljoen inwoners - ongeveer evenveel als de regio Rijnmond. Gaza heeft ook een vergelijkbaar oppervlak, maar verkeert in een onvergelijkbare positie. De gevolgen van een jarenlange oorlogssituatie zijn overal zichtbaar. Rotterdam voor Gaza heeft goede contacten met het Essalaam ziekenhuis in Gaza. Op dit moment is er vooral behoefte aan medische goederen, specifiek zogenaamde medicijnentassen waarmee mensen thuis behandeld kunnen worden aangezien de ziekenhuizen momenteel overvol zitten. Kun je niet naar de wake komen maar wil je wel een donatie doen, dan kun je een bedrag overmaken naar NL94 INGB 0006 3603 64, t.n.v. Stichting Palestina te Rotterdam o.v.v. GAZA.