Nu de Tweede Kamer het maatregelenpakket tegen vuurwerkoverlast heeft geblokkeerd, moet de gemeente Rotterdam de komende jaarwisseling zelf maatregelen nemen om de vuurwerkoverlast tegen te gaan. Dat vindt GroenLinks-raadslid Arno Bonte.

Het raadslid heeft het Rotterdamse stadsbestuur gevraagd om maatregelen te nemen waar de landelijke overheid niet voor nodig is. Hij denkt aan het instellen van vuurwerkvrije zones in gebieden waar afgelopen jaren veel overlast was en het organiseren van professionele vuurwerkshows op meer plekken in de stad.

Bonte voerde samen met 15 lokale GroenLinks-fracties campagne voor maatregelen om de overlast door consumentenvuurwerk tegen te gaan. Het kabinet bleek daar oren naar te hebben. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) presenteerde onlangs een plan om de overlast door vuurwerk terug te dringen.

Een Kamermeerderheid van VVD, PvdA en CDA zet echter een streep door een deel van het maatregelenpakket. 'Die partijen lijken gezwicht voor de lobby van de vuurwerkbranche', constateert Bonte. Hij is teleurgesteld in de opstelling van de Tweede Kamer. 'Het commerciële belang van de vuurwerkhandelaren weegt klaarblijkelijk zwaarder dan de veiligheid en gezondheid van mensen