Het is de hoogste tijd voor een schone-lucht-offensief in Rotterdam, dat vindt raadslid Arno Bonte van GroenLinks. Rotterdam domineert de top 10 van plekken in Nederland waar de hoeveelheid stikstofdioxide boven de Europese gezondheidsnorm zit. De Maasstad heeft met 5 noteringen meer vieze straten dan andere grote steden, zoals Den Haag en Amsterdam.

De meeste stikstofdioxide (NO2) is gemeten op de Dorpsweg, gevolgd door twee plaatsen op de 's-Gravendijkwal, de Schieweg/Bergselaan en de oprit van de Willemsbrug op het Noordereiland, blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek in opdracht van Milieudefensie.

Bonte noemt de hoge luchtvervuiling 'het grootste gezondheidsprobleem van Rotterdam'. Het inademen van NO2 kan luchtwegklachten en -aandoeningen veroorzaken of verergeren, waarschuwt gezondheidsinstituut RIVM. Ook zijn er aanwijzingen dat korte blootstelling de weerstand tegen infecties kan verminderen.

GroenLinks wil dat er op meer plekken in de stad een milieuzone wordt ingesteld, waar vervuilende vrachtwagen worden geweerd. Nu is die maatregel alleen in het centrum van kracht. Ook wil de partij dat de binnenstad autoluw wordt gemaakt en dat bussen en taxi's elektrisch gaan rijden.