Rotterdam krijgt mogelijk een torenhoge rekening gepresenteerd door de veiligheidsproblemen bij tankopslagbedrijf Odfjell. Als het bedrijf failliet gaat, wordt de gemeente Rotterdam verantwoordelijk voor het saneren van de zwaar vervuilde grond. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vindt dat het Noorse moederbedrijf van Odfjell in dat geval de rekening moet betalen.

Odfjell is technisch al failliet. Het Noorse moederbedrijf heeft sinds de gedeeltelijke stillegging in juli vorig jaar ruim 60 miljoen euro uitgegeven aan achterstallig onderhoud bij de vestiging in Rotterdam. Daar kwam recentelijk een boete van drie miljoen euro bovenop. ‘En het eind is nog niet in zicht’, zegt Arno Bonte. ‘Het bedrijf dacht dat alle opslagtanks snel weer operationeel zouden zijn, maar heeft zich daarin vergist. De rekening blijft oplopen en het is onzeker hoe lang  het moederbedrijf uit Noorwegen financieel zal blijven bijspringen.’

Als Odfjell omvalt, draait de gemeente Rotterdam als eigenaar van de grond op voor het sanering van het terrein, blijkt uit beantwoording van schriftelijke vragen van de GroenLinks-fractie in de Provincie Zuid-Holland. ‘Het is zeer de vraag of de curator een opkoper kan vinden die op eigen kosten de boel op orde wil brengen’, zegt Bonte. ‘We moeten voorkomen dat in dat geval de Rotterdamse belastingbetaler de rekening moet betalen voor het gesjoemel met de veiligheid door de directie van Odfjell.’