Bemiddeling bij burenruzies gebeurt vanaf februari waarschijnlijk niet meer in Prins Alexander. De deelgemeente wil de subsidie van ruim 20.000 euro voor de vrijwilligersorganisatie intrekken. GroenLinks-fractievoorzitter Bram de Knegt noemt het besluit ‘asociaal’ en vreest voor hoogoplopende conflicten in de wijken.

De vrijwilligers van Buurtbemiddeling komen gemiddeld tweehonderd keer per jaar in actie bij burenruzies in Prins Alexander. In ongeveer tachtig procent leidt dat ertoe dat de strijdbijl wordt begraven en mensen weer vredig kunnen samenleven. ‘Zonder tussenkomst van deze vrijwilligers lopen ruzies hoger op en blijven conflicten door-etteren’, zegt De Knegt. ‘Uiteindelijk kan dat leiden tot geweld, huisuitzettingen vanwege burenoverlast en uiteindelijk dus zelfs tot dakloosheid.’

De Knegt noemt de subsidie een schijntje en het intrekken daarvan asociaal. ‘Als je alles op z’n beloop laat zijn de kosten voor de samenleving veel hoger. Denk bijvoorbeeld aan politie-inzet. Sommige politici hebben hun mond vol over de participatiesamenleving, waarin mensen zelf dingen moeten aanpakken en oplossen. Nu hebben wij in Prins Alexander een groep vrijwilligers die dat doet, en dan wordt die de nek omgedraaid. Dat begrijpt niemand.’

Naast de deelgemeente Prins Alexander betaalt ook Woonstad nu nog mee aan de kosten voor een spreekkamer, opleidingen en een coördinator. Buurtbemiddeling vreest echter dat Woonstad zich zal terugtrekken als de deelgemeente de subsidie stopzet. ‘Ik kan geen enkel argument bedenken om de goedgekeurde begroting voor 2014 zo vlak voor de kerst open te breken en de subsidie in te trekken', zegt De Knegt. ‘Dit is niet alleen vreemd, maar ook oliedom.’