GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vindt dat er lering getrokken moet worden uit de fouten die zijn gemaakt bij chemiebedrijven Odfjell en Abenoa. Hij wil dat alle documenten en rapporten over de vergunningaanvraag voor de Russische olieterminal Shtandart openbaar worden gemaakt. Deze week lekte uit dat medewerkers van milieudienst DCMR ernstige twijfels hebben bij de bouwplannen.

Mogelijk is zelfs oneigenlijke politieke druk uitgeoefend om de komst van de Russische terminal mogelijk te maken en kritische ambtenaren de mond te snoeren. Minister Kamp sprak in april, één dag voor het bezoek van de Russische president Poetin aan Nederland, over ‘een deal die de vruchtbare relatie tussen Nederland en Rusland illustreert’, terwijl de vergunningverlening nog volop gaande was en intern kritische noten werden gekraakt.

‘Minister Kamp deed voorkomen alsof hij wat vuiltjes had weggepoetst in de vergunningverlening. Het heeft er alle schijn van dat bestuurlijk is gezegd: doe maar niet zo moeilijk’, zegt Bonte. ‘Als we niet oppassen maken we dezelfde fout als bij Odfjell en Abengoa waar veiligheid en gezondheid van omwonenden jarenlang ondergeschikt zijn gemaakt aan economische belangen.’

Uit de uitgelekte stukken blijkt dat medewerkers van milieudienst DCMR sterke twijfels hebben over de plannen voor de Russische olieterminal. Zo zorgt het bedrijf mogelijk voor een voortdurende stankwolk boven Hoek van Holland. De stoffen zijn giftig en kunnen leiden tot gezondheidsklachten. Ook wil Shtandart niet de best beschikbare veiligheidstechnieken gebruiken, maar gaat het voor de goedkoopste oplossing.