De enige weg die verkeersminister Schultz van Haegen openstaat nadat de rechter een streep heeft gezet door haar besluit om de maximumsnelheid op de A13 te verhogen, is om weer een 80 km-zone in te voeren. Dat zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam.

Donderdag bepaalde de rechtbank in Rotterdam dat minister Schultz de onderbouwing van het besluit over de snelheidsverhoging op de A13 niet deugt. De rechtbank vindt dat de minister zich te weinig heeft aangetrokken van de belangen van omwonenden, waar het gaat om geluidsoverlast en luchtverontreiniging. Schultz heeft niet genoeg rekening gehouden met het extra geluid dat motoren veroorzaken en met de gezondheidseffecten van de extra uitstoot van stikstofdioxide.

Minister Schultz verhoogde de snelheid op de A13 in juli 2012 van 80 naar 100 km per uur. Bewoners van Overschie en de gemeenteraad van Rotterdam kwamen daartegen in het geweer. Uit metingen van GroenLinks en Milieudienst DCMR bleek dat de luchtvervuiling sinds de snelheidsverhoging fors is toegenomen. Een meerderheid van de gemeenteraad steunde een motie van GroenLinks om de snelheidsverhoging weer terug te draaien. Omdat de minister daar op weigerde in te gaan, spande de gemeente een rechtszaak tegen haar aan.

In 2003 werd de A13 in Overschie vanwege de hoge luchtvervuiling de eerste 80 km-zone van Nederland. Na de uitspraak van de rechter kan minister staat Schultz volgens Bonte maar één ding te doen en dat is zo snel mogelijk weer een 80 km-zone invoeren. 'Elke dag dat de minister langer wacht met het terugdraaien van de snelheidsverhoging zitten de bewoners langer in de herrie en de stank. Daarmee neemt ze onnodige risico's met hun gezondheid.'