In het Rotterdamse centrum gaan twee 'werkgelegenheidsmakelaars' op huisbezoek bij mensen zonder werk om hen te koppelen aan organisaties in de wijk. Een voorstel hiertoe van GroenLinks is aangenomen in de deelraad.

GroenLinks-fractievoorzitter Emile Cammeraat is blij dat zijn voorstel is aangenomen. ‘De werkloosheid is door de crisis fors opgelopen en behoort tot de grootste maatschappelijke problemen in de oude stadswijken. Wij willen met de makelaars mensen de kans geven om maatschappelijk actief te blijven. Er is nog voldoende werk te doen in het Oude Westen en het is zonde als de aanwezige talenten daarvoor niet worden benut.’

De pilot kost 100.000 euro en wordt na één jaar geëvalueerd, zodat het bij succes kan worden voortgezet. ‘Als mensen hun eigenwaarde behouden en de kans krijgen om zichzelf te blijven ontwikkelen, is de pilot wat ons betreft geslaagd,’ zegt Cammeraat.

Naast het voorstel voor de werkgelegenheidsmakelaars heeft de deelraad Centrum ook een voorstel van GroenLinks aangenomen om 75.000 euro extra uit te trekken voor bloemenschalen en plantenbakken. Verder komt er op initiatief van GroenLinks 20.000 euro extra voor buurtactiviteiten en toezicht op pleinen. Cammeraat: ‘We bevorderen daarmee veilig spelen. Buurtpleinen zijn bovendien de plekken waar buren elkaar kunnen ontmoeten en waar jongeren, die toezicht houden, een voorbeeldfunctie vervullen voor andere jongeren in de wijk.’