GroenLinks is als vanouds goed vertegenwoordigd in de lijst met honderd meest duurzame mensen van Nederland. Nieuw in de lijst van Dagblad Trouw is Rik Grashoff, ex-wethouder in Rotterdam en nu partijvoorzitter van GroenLinks. Hij komt binnen op plek 46.

De hoogste politicus in de lijst is GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout, op plek 5. Ook de GroenLinks-wethouder Thijs de la Court uit Lochem (plek 65) en de Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest (plek 75) zijn opgenomen. De Rotterdamse D66-wethouder voor duurzaamheid, Alexandra van Huffelen, is 66 plekken gedaald en staat nu op plek 88.

Rik Grashoff is sinds 2013 partijvoorzitter van GroenLinks. Tot 2010 was hij wethouder in Rotterdam met onder meer cultuur en duurzaamheid in zijn portefeuille. Daarna ging hij voor GroenLinks de Tweede Kamer in. Trouw waardeert vooral zijn inzet als Kamerlid voor de Initiatiefwet Mooi Nederland, die GroenLinks samen met D66 en PvdA indiende als tegenhanger van de omstreden Natuurwet van de toenmalige CDA-staatssecretaris Henk Bleker. ‘Grashoff is van begin af aan de belangrijke trekker van de initiatiefwet geweest’, aldus de beoordeling van Trouw.

Grashoff kreeg in 2012 van Natuurmomenten al de titel ‘Groenste politicus’.

klik hier voor de hele lijst.