Na ruim tien jaar van toenemende betutteling wordt het tijd dat Rotterdam zich van het keurslijf van verbodspolitiek ontdoet. Dat pleidooi doet fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks woensdag in de Rotterdamse politieke talkshow DRAAD.

GroenLinks maakt zich zorgen over de explosieve groei van verboden in de Maasstad. Zo zijn Rotterdammers in de afgelopen jaren geconfronteerd met een alcoholverbod in parken, samenscholingsverboden in wijken, een slaapverbod op gemeentebankjes, een blowverbod op pleinen, een verbod voor straatmuzikanten, een verbod op de Dance Parade en meest recent: een blafverbod voor honden.

Het afkondigen van verboden is een pavlovreactie geworden voor het oplossen van elk willekeurig maatschappelijk probleem, vindt Bonte. 'De wildgroei aan verboden is een vorm van schijnveiligheid. Echt veilig wordt de stad er niet van.'

De toenemende betutteling leidt volgens Bonte tot een onwenselijke inperking van de vrijheid van Rotterdammers en tot een ongezelligere stad. 'Generaties Rotterdammers zullen het zonder de Dance Parade moeten stellen, picknicken onder de Euromast kan alleen nog met alcoholvrij bier en voor het genieten van straatmuziek moeten Rotterdammers uitwijken naar andere (wereld)steden.'

De verbodsreflex van het stadsbestuur heeft een verstikkende werking op Rotterdam en de Rotterdammers, constateert Bonte. Hij wil de toenemende betutteling beteugelen. 'De stad moet weer kunnen ademen!'

De politieke talkshow van DRAAD vindt plaats op woensdag om 20:00 uur in Arminius. Elke laatste woensdag van de maand passeren onderwerpen uit de politieke actualiteit de revu. DRAAD is een initiatief van stichting LOKAAL en debatcentrum Arminius.

Lees ook het opinieartikel Verbodsreflex werkt verstikkend voor Rotterdam op Vers Beton van Arno Bonte.