De voorzitter van GroenLinks Rotterdam, Frans de Wuffel, neemt eind november afscheid van de afdeling. Hij verhuist naar Den Haag. Vice-voorzitter Jeroen Postma is kandidaat om hem op te volgen, maar ook anderen kunnen zich tot half november nog kandideren voor de functie.

Frans de Wuffel (1954) is vanaf mei 2009 voorzitter van GroenLinks in Rotterdam. Onder zijn regie zijn GroenLinks- leden in de Maasstad meer betrokken geraakt bij het politieke werk van raadsleden en deelraadsleden. In verschillende inhoudelijke werkgroepen en bij de campagne heeft GroenLinks nu ruim honderd actieve vrijwilligers.

‘Ik verlaat een springlevende partij die bruist van de energie’, zegt De Wuffel. ‘Het doet mij goed dat zoveel mensen geloven in de ideeën en oplossingen van GroenLinks en dat zij zich daar met hart en ziel voor willen inzetten. De afdeling is kerngezond en ik gun het mijn opvolger om dat verder uit te bouwen en te verzilveren in een goed verkiezingsresultaat, in maart volgend jaar.’

Jeroen Postma (1982) is vanaf mei 2012 vice-voorzitter en wil De Wuffel graag opvolgen. Hij is ook steunfractielid in IJsselmonde, voorzitter van de GroenLinks-werkgroep sociaal en verantwoordelijk voor de interne communicatie binnen de afdeling. Postma doet daarnaast op de Erasmus Universiteit onderzoek binnen de zorg, geeft college aan studenten en adviseert overheden en zorgorganisaties. ‘Het aanbod van zorg sluit nu vaak onvoldoende aan op de behoeften van mensen, en daar komen de bezuinigingen nog eens overheen’, zegt Postma. ‘GroenLinks heeft een visie voor het aangaan van deze en andere complexe uitdagingen, zoals het verduurzamen van de samenleving en het creëren van meer banen. Van zo’n politieke partij wil ik graag voorzitter zijn.’