GroenLinks-partijleider Bram van Ojik is onder de indruk van de kracht van Rotterdammers. Hij bezocht maandag tien bewonersinitiatieven in Barendrecht, Rotterdam en Schiedam.

Van Ojik ging onder meer op bezoek bij een buurthuis in de Graaf Florisstraat, dat is opgezet door bewoners en geen subsidie ontvangt. Ook nam hij een kijkje bij de Kinderkledingbank, bij een ambachtelijke viltfabriek, een buurttuin en bij een particuliere bibliotheek. Rotterdammers vertelden hem daarnaast over zelfstandig ondernemers die onderling hun eigen sociale zekerheid regelen, over de toekomstige bouw van een geheel zelfvoorzienend bezoekerscentrum over duurzaamheid en over een vegetarisch restaurant dat wordt gerund door een vereniging.

‘In Rotterdam zit enorm veel veerkracht’, zegt Van Ojik. ‘Veel initiatieven redden het zonder subsidie. Je hoort bewoners zeggen: geef ons ruimte en wij doen ons ding. Dat is precies waar GroenLinks voor staat; open staan voor ideeën van inwoners, hen het vertrouwen geven én mensen die zelf aan de slag willen én kunnen niet onnodig in de weg zitten.’

Van Ojik neemt naast inspiratie ook concrete zaken mee naar de Tweede Kamer. ‘Het viel mij bijvoorbeeld op dat bouwers van een duurzaam bezoekerscentrum niet zelf hun water mogen reinigen, recyclen en gebruiken, los van het leidingnet. Regels zijn er natuurlijk niet voor niks, maar als ze belemmerend werken voor pioniers en koplopers moeten we daar oog voor hebben en dat oplossen. De overheid mag geen hindermacht zijn voor bewonersinitiatief.’