Het tarief voor het openbaar vervoer in de Rotterdamse regio moet de komende vijf jaar worden bevroren. Dat bepleit de Rotterdamse fractie van GroenLinks naar aanleiding van een rapport van de website treinreiziger.nl waaruit blijkt dat de tarieven in de afgelopen twee jaar zijn gestegen met ruim 9 procent.

Regio's in Nederland mogen sinds de strippenkaart in 2011 is vervangen door de ov-chipkaart zelf de prijs per kilometer bepalen. Hierdoor zijn er flinke prijsverschillen ontstaan. Zo kost een ritje met de stadsbus in Leeuwarden bijvoorbeeld minder dan 10 cent per kilometer, terwijl de bus in Zuid-Holland 16 cent per kilometer kost.

In de gemeente Rotterdam is het de Stadsregio, waarin de gemeentes zijn vertegenwoordigd, die de tarieven van de bus, tram en metro bepaalt. De lokale politiek heeft daar echter maar weinig invloed op. Dat steekt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam. "De prijsstijgingen worden in het geniep doorgevoerd, de gemeenteraden worden buiten spel gezet. Dat is niet democratisch."

Bonte wil daarom dat de gemeenten een verdere tariefstijging blokkeren. "Ik vind een prijsstijging van 9 procent in twee jaar veel te fors. Zo jaag je reizigers het openbaar vervoer uit. Het is verstandiger om de reizigers te ontzien en het tarief een paar jaar te bevriezen."