GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil dat de Rotterdamse politie de komende maanden geen agenten inzet voor het fouilleren van onschuldige mensen, het handhaven van het blafverbod of voor het bekeuren van slapende daklozen op bankjes. Op die manier moet worden voorkomen dat de politie te weinig tijd overhoudt voor de aanpak van moorden, overvallen en inbraken.

Bonte wil dat burgemeester Aboutaleb snel heldere keuzes maakt welke taken het Rotterdamse politiekorps niet meer uitvoert en welke extra aandacht krijgen. Volgens politievakbond ACP is het jaarbudget voor het uitbetalen van overuren en ongebruikte vakantiedagen deze maand al op, waardoor tot het einde van het jaar veel agenten verplicht met verlof gaan.

‘Het is tijd om slimmer prioriteiten te stellen’, zegt Bonte. ‘We moeten kostbare politie-uren niet langer verspillen aan onzinnige zaken als het handhaven van het alcoholverbod in parken, het blafverbod voor honden of het slaapverbod op bankjes. Ook acties voor preventief fouilleren kunnen we missen als kiespijn. Die leveren zelden iets op, behalve een hoop ergernis voor onschuldige mensen die ermee worden geconfronteerd.’

Bonte wil dat Aboutaleb juist extra agenten inzet op criminaliteit waar mensen wel veel last van hebben en die grote impact heeft op slachtoffers. ‘Denk aan woninginbraak en aan overvallen, maar ook aan fietsendiefstal. Als we slimmere keuzes maken kan Rotterdam met minder politie-uren zelfs veiliger worden.’