GroenLinks heeft zondag moestuinbakken gebouwd in de Spoortuin in Delfshaven. De eerste tuintjes zijn twee weken geleden al in gebruik genomen door kleuters van de Montessorischool, maar er is meer vraag vanuit de wijk.

Ongeveer tien vrijwilligers van GroenLinks staken zondag de handen uit de mouwen om met tweedehands straatstenen meer moestuinbakken te bouwen in de buurttuin langs de Essenburgsingel. 'Nu kunnen nog meer buurtkinderen hun eigen groenten kweken’, zegt Peter Jan de Werk, die de actie organiseerde. ‘Stadskinderen zien daardoor dat mierikswortel, sla en boontjes niet in het schap van de supermarkt groeien, maar in de volle grond. Maar natuurlijk mogen ook volwassen buurtbewoners de tuinen vrijelijk gebruiken.’

GroenLinks is groot voorstander van lokale voedselproductie. De Werk: ‘Dat bespaart vervuilend transport van voedsel, dat vaak van heinde en verre wordt versleept. Maar bovenal is het gezonder om dagverse groenten te eten, zeker als er geen bestrijdingsmiddelen aan te pas komen. Daarom is GroenLinks trots op de vele burgerinitiatieven in Rotterdam voor lokale voedselproductie en zijn we zelf zo enthousiast aan de slag gegaan om deze schoolmoestuinen te bouwen.’

Ook op andere plekken in het land trokken GroenLinksers erop uit om zich actief sterk te maken voor lokaal voedsel. Onder het motto ‘Baas op Eigen Bord’ laten vrijwilligers zien dat politieke voorstellen van GroenLinks-volksvertegenwoordigers tegen onder meer genetische modificatie van gewassen en vóór kleinschalige biologische landbouw, goed te verbinden zijn met concrete acties dichtbij huis.

Lees meer over voedselproductie op de website van Baas op Eigen Bord.