GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali is blij dat wethouder Marco Florijn er alsnog in is geslaagd om op tijd voldoende thuiszorgaanbod in Feijenoord te regelen. Het raadslid drong donderdag in een raadsdebat aan op extra maatregelen van de wethouder. Door fouten in het aanbestedingsproces dreigden honderden cliënten voor twee weken van thuiszorg verstoken te blijven.

GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali is verheugd dat het op de valreep is gelukt om voldoende personeel te vinden. 'Doordat de aanbesteding pas drie weken geleden rond was, is het een monnikenklus geweest om de huishoudelijke hulp in Feijenoord op te tuigen. Ik ben blij dat de wethouder er alsnog in is geslaagd aanstaande maandag voldoende thuishulpen beschikbaar te hebben om alle cliënten te helpen. Die garantie kon hij gisteren nog niet geven.'

El Ouali trok donderdag in de gemeenteraad aan de bel over het thuiszorgaanbod in Feijenoord. Aanvankelijk had Thuiszorg Rotterdam de aanbesteding in die deelgemeente gewonnen, maar de wethouder besloot drie weken geleden om alsnog in zee te gaan met de nummer twee, de organisatie Tzorg. Dat bedrijf had vanwege de tijdsdruk vervolgens bij de gemeente afgedwongen dat ze vanaf de ingang van het nieuwe contract gedurende de eerste twee weken een kwart van de hulp niet zou hoeven uitvoeren. Daardoor dreigden honderden mensen vanaf maandag zonder thuiszorg te zitten. Die dreiging is nu van de baan.

Een team vrijwilligers van GroenLinks staat sinds gisteren klaar om gaten in de dienstverlening op te vullen. 'Het lijkt er nu op dat wij niet hoeven uit te rukken met bezem en zeem', zegt El Ouali. ‘Desondanks houden we de vinger aan de pols en kunnen mensen zich bij ons melden als de zaken niet goed lopen. We blijven stand-by.'