GroenLinks wil dat er snel een opvolger komt voor de Rotterdamse wethouder van financiën Jantine Kriens. Kriens vertrekt per 1 mei uit het college van B&W om directeur te worden van de VNG. GroenLinks wil niet tot 1 mei wachten met een wethouderswissel.

'Ik gun Kriens haar nieuwe baan van harte', zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. 'Maar voor een wethouder van financiën is dit het meest ongelukkige moment om het schip te verlaten. Juist nu de gemeente financieel in zulk zwaar weer zit. Als ze vertrekt dan hoop ik dat er op zo kort mogelijke termijn een goede opvolger komt.'

Kriens vervult volgens Bonte de belangrijkste portefeuille in het college. 'Onder haar leiding wordt de grootste bezuinigingsoperatie doorgevoerd uit de Rotterdamse geschiedenis. Ook is ze verantwoordelijk voor een forse reorganisatie van de gemeentelijke organisatie en de voorbereiding van de komst van de nieuwe gebiedsbesturen. We kunnen ons daarbij geen enkele vertraging veroorloven.'