GroenLinks-fracties in de regio Rijnmond werken aan een gezamenlijk verkiezingsprogramma met onderwerpen die de gemeentegrenzen overstijgen en waarop GroenLinks zich goed kan profileren bij de raadsverkiezingen in 2014. De lokale fracties maken daarnaast als vanouds ook een eigen verkiezingsprogramma.

Vertegenwoordigers van GroenLinks uit onder meer Lansingerland, Capelle van den IJssel, Zuidplas, Rotterdam, Barendrecht, Vlaardingen en Schiedam hebben de koppen bij elkaar gestoken om een groslijst te maken met onderwerpen waarop een gezamenlijk standpunt komt. ‘Denk aan de aanleg van nieuwe snelwegen, openbaar vervoer en luchtvervuiling’, zegt regio-ondersteuner Willem Visser. ‘Vuile lucht trekt zich niets aan van gemeentegrenzen. Maar ook als het gaat over wonen, werken, cultuur en recreatie bestaan er veel dwarsverbanden binnen de regio.’

Volgens Visser zouden de fracties en programmacommissies bij het opstellen van hun lokale verkiezingsprogramma’s niet louter moeten kijken naar lokale belangen, maar ook naar de bredere regionale ontwikkelingen. ‘Denk aan de verschraling van het openbaar vervoer. Trams, metro’s, bussen en treinen stoppen niet aan de grens en contracten met vervoerbedrijven worden regionaal aanbesteed door de Stadsregio. De komende tijd gaan we daarom gezamenlijk de verschraling van het ov in kaart brengen en bekijken hoe wij vanuit GroenLinks het ov-systeem in onze regio in zijn totaliteit willen verbeteren.’

Ook onderwerpen als gezondheid, uitbreiding van fietssnelwegen en de aantasting van het weinige natuur- en recreatiegebied worden nader uitgewerkt in een Rijnmondprogramma en in een gezamenlijke campagne. Ook meer algemene onderwerpen die overal spelen lenen zich voor een gezamenlijk standpunt, vindt Visser. ‘Denk aan stadslandbouw, groene economie, armoedebestrijding of het organiseren van burgerkracht.’ Volgens Visser is de samenwerking tussen de GroenLinks-fracties overigens al jarenlang positief. ‘Door richting raadsverkiezingen ook te komen met een gezamenlijk programma, vertrouwen wij erop dat we de negatieve beeldvorming over GroenLinks kunnen keren. Wij gaan voor een groene en sociale regio.’