GroenLinks wil dat jongeren vanaf 16 jaar stemrecht krijgen bij de verkiezingen voor het nieuwe gebiedsbestuur. Volgens fractievoorzitter Arno Bonte is dat een logische invulling van het uitgangspunt om Rotterdammers meer invloed te geven in het nieuwe bestuurlijke stelsel.

Vanaf 2014 worden de 14 Rotterdamse deelgemeenten vervangen door 14 gebiedsbesturen. Bewoners krijgen daarin meer invloed op de besluitvorming en er komt meer ruimte voor bewonersinitiatieven. Volgens Bonte past daarbij ook stemrecht voor jongeren. 'Rotterdam is de jongste stad van Nederland. Veel jongeren hebben een uitgesproken mening over hun woonomgeving. Waarom zouden we hen dan niet te mogelijkheid geven daarover mee te beslissen?'

GroenLinks wil de jongeren zowel actief als passief kiesrecht geven. Dat betekent dat ze niet alleen mogen stemmen in de verkiezingen en bij buurtreferenda, maar dat jongeren vanaf 16 jaar zich ook zelf verkiesbaar mogen stellen. Als het voorstel van GroenLinks wordt aangenomen, zijn er in 2014 bijna 14.000 16 en 17-jarige Rotterdammers die naar de stembus mogen.