Het wetsvoorstel tot het afschaffen van de deelgemeenten in Rotterdam en Amsterdam is pure symboolpolitiek. Dat zei GroenLinks-kamerlid Margreet de Boer vandaag tijdens de behandeling van de wet in de Eerste Kamer. 'Het is onnodig dat vanuit Den Haag te regelen, gemeenten kunnen dat prima zelf.'

Het wetsvoorstel  lost in de praktijk helemaal geen probleem op, concludeerde De Boer. 'Sterker nog, er is niet eens een analyse gemaakt van het functioneren van de huidige deelgemeenten in Rotterdam en de stadsdelen in Amsterdam.'

Volgens GroenLinks is er dan ook geen noodzaak tot nationaal ingrijpen in de lokale autonomie. 'Laat de gemeenten zelf weten hoe ze hun binnen-gemeentelijke bestuur inrichten, liefst natuurlijk op een manier waardoor zowel complexe gemeentelijke taken als kleinschalige projecten en burgerparticipatie optimaal vorm kunnen krijgen', aldus De Boer.

De Eerste Kamer stemt op 5 februari over de afschaffing van de deelgemeenten. In aanloop naar de wetswijziging heeft de gemeenteraad van Rotterdam in december vorig jaar besloten om de huidige deelgemeenten om te vormen naar een afgeslankt gebiedsbestuur met meer invloed voor bewoners.

Update 5 februari: Het wetsvoorstel over afschaffing van de deelgemeenten is vandaag aangenomen door de Eerste Kamer. GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, OSF, PvdD en 50-Plus stemden tegen.