De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil dat er een CO2-plafond komt voor twee kolencentrales die op dit moment in de Rotterdamse haven worden gebouwd. De partij wil elektriciteitsproducenten E.ON en GDF Suez daarmee dwingen om de CO2 die door die kolencentrales wordt uitgestoten op te vangen en op te slaan in lege gasvelden onder de Noordzee.

E.ON en GDF Suez beloofden de gemeente vier jaar geleden hun broeikasgassen af te vangen, maar dreigen daar nu vanaf te zien door de gekelderde prijs voor CO2-emmissrechten. Het afkopen van CO2-uitstoot is daardoor veel lucratiever dan CO2-opslag.

Fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam hekelt de 'egoïstische opstelling' van de elektriciteitsbedrijven. 'Het winstbejag van E.ON en GDF Suez leidt tot stijging van de zeespiegel en vernietiging van biodiversiteit.'

GroenLinks wil dat het CO2-plafond in het bestemmingsplan wordt vastgelegd. Aan de CO2-uitstoot wordt dan een maximum gesteld. 'De keuze is dan aan de energiebedrijven', zegt Bonte. 'Of ze komen hun belofte na en slaan de CO2 alsnog op in de zeebodem. Of ze breken de kolencentrales af en zetten er een schoon windmolenpark voor in de plaats.'

Als de kolencentrales van E.ON en GDF Suez in 2014 en 2015 in gebruik worden genomen zullen ze samen jaarlijks 11 miljoen ton CO2 uitstoten. Rotterdam heeft als doelstelling om tot 2025 de huidige CO2-uitstoot van 29 miljoen ton per jaar te halveren. Zonder CO2-opslag wordt die doelstelling niet gehaald.