De gemeente Rotterdam heeft een besparing van ruim anderhalf miljoen euro op de bijstand laten liggen. GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali noemt dat ‘oliedom’ en wil uitleg van wethouder Marco Florijn.

Rotterdam zou het bedrag van anderhalf miljoen euro kunnen besparen door een groep van driehonderd bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt voor de duur van drie jaar aan het werk te zetten via leerwerkbedrijf SDW. Het gaat om een groep 50-plussers die langer dan drie jaar in de bijstand zit en moeilijk aan gewoon werk kan komen.

‘Dit project zorgt ervoor dat mensen zinvol aan de slag kunnen en dat zij hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten’, zegt El Ouali. ‘De groep krijgt bovendien een beter salaris dan in de bijstand en het zou de gemeente Rotterdam als klapper op de vuurpijl ook nog eens veel geld besparen aan uitkeringen.’

Volgens de gemeente is het project afgewezen, omdat de zeer moeilijke doelgroep ook via het werkproject maar moeilijk aan een gewone baan zal komen. Het project is bovendien strijdig met het beleid dat mensen in de bijstand verplicht vrijwilligerswerk moeten doen, met behoud van uitkering. ‘Bizar’, vindt El Ouali. ‘De wethouder vindt het blijkbaar belangrijker om 50-plussers langdurig in de bijstand te houden dan hen de kans te bieden om te ontsnappen aan eeuwige bijstand, en aan verplicht vrijwilligerswerk.’

De gemeente heeft een speciaal loket waar bedrijven en instellingen ideeën kunnen aandragen die de gemeente geld besparen. El Ouali: ‘Dan komt een sociaal werkbedrijf als SDW met een financieel waterdicht sociaal voorstel dat Rotterdam ruim anderhalf miljoen bespaart, en dan wordt het subiet afgewezen. Dat is onbestaanbaar.’