Arno Bonte is sinds 2018 namens GroenLinks wethouder in Rotterdam. Hij is verantwoordelijk voor Duurzaamheid en Energietransitie. Daarvoor was hij ruim 12 jaar raadslid in de Rotterdamse gemeenteraad, waaronder 4 jaar fractievoorzitter.

Als wethouder is hij de eerstverantwoordelijke voor het realiseren van de energietransitie: de ambitie om de CO2-uitstoot van een gestage stijging om te buiging in een forse daling. ‘Samen met inwoners, ondernemers en wetenschappers zorgen we dat de energietransitie een succes wordt’, zegt Bonte. ‘We willen in Rotterdam voorop lopen in de omslag van fossiele energie naar groene energie en in het benutten van slimme mogelijkheden om energie te besparen’.

Ook als raadslid was duurzaamheid en het tegengaan van luchtvervuiling voor Bonte een belangrijk speerpunt. Hij streed met succes tegen de snelheidsverhoging op snelweg A13 door Overschie. Samen met omwonenden organiseerde hij verschillende acties en deelde witte lakens uit die bewoners als protest uit het raam hingen om de roetaanslag langs de weg zichtbaar te maken.

Andere successen die Bonte als raadslid boekte waren onder andere het vergroten van het budget voor goede fietsvoorzieningen en zijn motie om het aantal bomen in Rotterdam te laten groeien met tenminste 2000 per jaar. Hij kreeg landelijke bekendheid met zijn strijd voor het afschaffen van consumentenvuurwerk en het in plaats daarvan organiseren van professionele vuurwerkshows. ‘Maak de jaarwisseling weer veilig en feestelijk’, was daarbij zijn motto.

PORTEFEUILLE(S)

• Duurzaamheid