De Rotterdammer komt centraal te staan in het nieuwe gebiedsbestuur dat vanaf 2014 in de plaats komt van de deelgemeenten. De gemeenteraad steunde donderdag verschillende voorstellen van GroenLinks die bewoners meer invloed geven op besluitvorming en die meer ruimte geven aan bewonersinitiatieven.

De Tweede Kamer heeft besloten dat de Rotterdamse en Amsterdamse deelgemeenten moeten worden afgeschaft. Een werkgroep uit de gemeenteraad had daarom twee alternatieven bestuursmodellen uitgewerkt die breed zijn bediscussieerd in de stad.

GroenLinks had een sleutelpositie in het debat. Leefbaar, D66, SP en ChristenUnie (samen 21 zetels) hadden een voorkeur voor het model Wijkparticipatie en PvdA, VVD en CDA (samen 21 zetels) voor het model Gebiedsbestuur. De GroenLinks-fractie gaf met 3 zetels dus de doorslag. "We hebben gekozen voor het beste uit de twee modellen: een democratisch gelegitimeerd bestuur op gebiedsniveau én meer invloed van bewoners op wijkniveau", licht fractievoorzitter Arno Bonte toe.

Vanaf 2014 worden de 14 Rotterdamse deelgemeenten vervangen door 14 gebiedsbesturen. De gebiedsbesturen hebben minder leden dan de deelgemeenten (9 tot 15) en een kleiner dagelijks bestuur (maximaal 3 leden). Daar staat tegenover dat ze een sterker mandaat krijgen om gebiedsgericht te kunnen werken. De verkiezingen voor de gebiedsbesturen vinden gelijktijdig met de gemeenteraadsverkiezingen plaats.

GroenLinks kreeg steun voor voorstellen om meer wijkbudgetten beschikbaar te stellen, bewonersinitiatieven ruimtelijk en financieel te faciliteren en te experimenteren met participatief begroten. De raad stemde ook voor een motie van GroenLinks en de PvdA om de besparingen die met de verkleining van de gebiedsbesturen worden geboekt, ongeveer 2,5 miljoen euro per jaar, volledig beschikbaar te stellen voor een fonds voor bewonersinitiatieven.