GroenLinks wil dat de RET onterecht uitgeschreven boetes gaat terugbetalen aan reizigers. Het AD ontdekte dat sommige RET-controleurs doelbewust bonnen uitschrijven aan onschuldige reizigers op stations met defecte chipkaart-apparatuur.

‘Als reizigers door defecte apparaten buiten hun schuld geen kaartje kunnen kopen of hun chipkaart niet kunnen inchecken, is een boete onredelijk’, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. ‘Reizigers die door een meedogenloze controleur toch op de bon zijn geslingerd en daardoor onterecht opdraaien voor problemen met de apparatuur, moeten hun geld terugkrijgen.’

Volgens het AD worden de onterechte bonnen uitgeschreven door een groep controleurs die hun eigen regels bepalen en binnen de RET bekend staan als ‘hardliners’. Ze zouden niet alleen meedogenloos bonnen uitdelen, maar ook reizigers intimideren en andere collega’s dwingen om te pas en te onpas het bonnenboekje te trekken. ‘Zwartrijden aanpakken is prima, maar de RET mag geen bonnenfabriek worden’, zegt Bonte. ‘De directie moet hier korte metten mee maken.’

GroenLinks wil dat de RET duidelijke richtlijnen opstelt voor de handhaving, zodat er een eind komt aan de onderlinge stammenstrijd tussen controleurs. ‘Het moet voor alle medewerkers duidelijk zijn dat zwartrijders een bon mogen verwachten, maar goedwillende reizigers juist niet. Door heldere gedragsregels moet ook de intimidatie worden uitgebannen. Wie onnodig bruut is tegen collega’s of reizigers hoort wat mij betreft bij de RET niet thuis.’