De gemeente Rotterdam moet het initiatief nemen voor één of meer wietplantages aan de rand van de stad. Dat wil de gemeenteraadsfractie van GroenLinks. De partij ziet dat als veilig alternatief voor de brandgevaarlijke illegale wietplantages in woonwijken.

De strijd tegen illegale wietplantages kost volgens GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte teveel politie-inzet en levert te weinig resultaat op. 'Het is een waterbedeffect. Op het moment dat de politie een illegale plantage van de ene zolder ontmantelt, komt er op een zolder elders in de stad weer eentje bij.'

Een gemeentelijke wietplantage maakt volgens GroenLinks een eind aan het tweeslachtige drugsbeleid. 'Coffeeshops mogen wel wiet vérkopen, maar mogen het niet ínkopen. Daardoor blijft de teelt van wiet in het illegale circuit, met alle risico's van dien', zegt Bonte. 'Met een gemeentelijke wietplantage voorkom je onveilige situaties en hou je controle op de kwaliteit van de wiet.'

Donderdag zal de gemeenteraad ook stemmen over een motie van GroenLinks tegen het vergroten van de loopafstand van coffeeshops tot scholen. Het kabinet en burgemeester Aboutaleb willen de minimale loopafstand oprekken van 250 tot 350 meter. Daardoor zouden minimaal tien coffeeshops in Rotterdam hun deuren moeten sluiten. Bonte vreest dat daardoor de straathandel toeneemt. 'Het risico dat scholieren met drugs in aanraking komen wordt dan alleen maar groter. Straatdealers hanteren geen leeftijdsgrens.' Op de raadsvergadering van 13 november stemden evenveel raadsleden vóór als tegen die motie (22-22), daarom zal aanstaande donderdag, als alle 45 raadsleden aanwezig zijn, de motie opnieuw in stemming worden gebracht.