Cafés en winkeltjes moeten de mogelijkheid krijgen om het parkeervak voor hun zaak zelf in te vullen. Daarover hebben de Rotterdamse raadsleden Arno Bonte (GroenLinks) en Brenda Dirkse (D66) een voorstel ingediend. De politici willen dat Rotterdamse winkelstraten meer gaan bruisen met bijvoorbeeld terrasjes op parkeerplaatsen.

In het buitenland is het in sommige steden al mogelijk dat kleine ondernemers de parkeerplaats voor hun winkel of café mogen gebruiken als terrasje of om kleding uit te stallen. Het idee van de zogenaamde 'parklets' is in 2005 ontstaan in San Francisco. ‘Winkelstraten worden er veel aantrekkelijker van. Dat is goed voor de stad en voor ondernemers’, schrijven Bonte en Dirkse in hun plan. ‘Een geparkeerde auto voor de deur levert nauwelijks extra omzet op voor winkeliers, terwijl een klein terrasje zorgt voor gezelligheid én klandizie.’   De raadsleden van GroenLinks en D66 willen in deze economisch moeilijke tijd de lokale middenstand met de 'parklets' een duwtje in de rug geven. Voor weinig geld krijgen ze de mogelijkheid om de omgeving van hun winkel aantrekkelijker in te richten. Het kost de gemeente niks, want winkeliers betalen parkeergeld voor de gebruikte parkeerplek.   Bonte en Dirkse willen dat er in vier Rotterdamse straten een experiment komt met de vrije inrichting van parkeerplaatsen: de Pannekoekstraat, de Nieuwe Binnenweg, de Noorderboulevard en de Zwaanshals. Het Rotterdamse experiment met de 'parklets' duurt een jaar, bij succes wordt het ook in andere winkelstraten toegepast.