Bedrijven die zich schuldig maken aan het bijmengen van giftig chemisch afval in stookolie, moeten de Rotterdamse haven worden uitgejaagd. Dat vindt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam. Hij wil dat het Rotterdamse stadsbestuur en het Havenbedrijf alles op alles zetten om van die bedrijven af te komen.

Begin dit jaar ontdekte het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) dat een groot deel van de stookolie van zeeschepen is aangelengd met kankerverwekkende stoffen zoals pcb’s, zink en spyreen. Daarmee worden de hoge kosten van het verwerken van chemisch afval omzeild. In antwoord op schriftelijke vragen van GroenLinks geeft het Rotterdamse college van B&W aan niks te kunnen en willen doen tegen de 'gifmengers'.

Bonte noemt de houding van het college 'veel te passief'. Hij wil dat bedrijven die betrapt zijn op het bijmengen van afval in stookolie geen nieuwe contracten en vergunningen meer krijgen. ‘Rotterdam is wereldwijd één van de grootste leveranciers van stookolie voor schepen’, zegt Bonte. ‘Afval in stookolie vormt een levensgevaarlijk gezondheidsrisico. Bedrijven die zich schuldigmaken aan illegaal gifmengen horen in Rotterdam niet thuis.' Volgens het KLPD kost de uitstoot van gevaarlijke chemische stoffen door schepen wereldwijd tienduizenden mensenlevens per jaar