GroenLinks-kamerlid Linda Voortman heeft werknemers in de thuiszorg vandaag een hart onder de riem gestoken tijdens een stakingsbijeenkomst voor het Rotterdamse stadhuis. Door verlaging van de tarieven dreigen de thuiszorgmedewerkers twintig procent van hun loon kwijt te raken.

Ongeveer honderdvijftig werknemers van de Rotterdamse thuiszorgorganisaties doen vandaag mee aan de staking. De nieuwe tarieven gaan komend jaar in. Thuiszorgorganisatie Faveo heeft al aangekondigd alle werknemers te willen ontslaan en terug in dienst te nemen voor een lager salaris. ‘GroenLinks staat vierkant achter jullie’, zei de strijdvaardige Linda Voortman tegen de stakers. ‘Jullie doen je werk met hart en ziel en dat moet fatsoenlijk beloond worden, in de juiste cao-schaal.’

Het Rotterdamse college van PvdA, VVD, CDA en D66 heeft niet alleen de tarieven verlaagd die thuiszorginstellingen krijgen voor hun diensten, ook wil PvdA-wethouder Marco Florijn dat mensen gemiddeld dertig procent minder uren thuiszorg krijgen. Daarnaast verliezen veel ouderen en mensen met een handicap hun vasts hulp vanwege de nieuwe aanbesteding en de reorganisatie die daarop volgt.

GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman zei geen begrip te hebben voor het gedrag van het Rotterdamse stadsbestuur. Ook haalde ze flink uit naar de fracties van VVD, ChristenUnie en D66 in de Tweede Kamer, die de huishoudelijke zorg helemaal willen afschaffen. ‘Dat is ronduit dom, je jaagt mensen daarmee juist de instellingen in. GroenLinks wil de zorg juist méér thuis organiseren. Daarom investeren we juist in thuiszorg, huisartsen en pgb's. Dat levert banen op in de zorg, zorgt ervoor dat mensen langer thuis wonen en zij meer regie hebben over hun eigen leven