GroenLinks wil dat op alle snelwegen die door stedelijk gebied lopen een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur gaat gelden. De per 1 juli 2012 ingegane verhoging van de maximumsnelheid op ringwegen rond Rotterdam, Den Haag en Amsterdam moet daarom worden teruggedraaid. Ook in andere stedelijke gebieden zou 80 kilometer als maximum moeten gaan gelden.

De maatregel zorgt voor minder geluidsoverlast en minder luchtvervuiling, en verkleint volgens de partij de kans op ongelukken. Kamerlid Jesse Klaver wijst erop dat in de stedelijke regio’s 230.000 mensen rond de snelwegen wonen. 'We moeten hen voor eens en voor altijd duidelijkheid geven over onze limieten. Structureel rustiger rijden beschermt de gezondheid én de nachtrust van deze omwonenden. Daarom willen we dat op drukke stadssnelwegen maximaal 80 kilometer gereden wordt.'

Vorige week waarschuwde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu nog voor smogvorming en ook werden tijdens de warme dagen forse overschrijdingen van de luchtkwaliteitsnormen gemeten op locaties langs drukke wegen. Juist bij warm weer met weinig wind hebben mensen met luchtwegaandoeningen meer last van hun longen doordat smogvorming ontstaat. Uitlaatgassen zijn daar een belangrijke bron van.

GroenLinks wil niet alleen een maximumsnelheid van 80 kilometer instellen op de ringwegen van de vier grote steden en elders in de Randstad, maar ook op snelwegen langs steden als Nijmegen, Eindhoven, Den Bosch en Arnhem. Dit zou een groot voordeel voor de luchtkwaliteit in Nederland opleveren. Klaver: 'Wonen nabij de snelweg staat op dit moment gelijk aan het meeroken van zeventien sigaretten per dag. Ik vind het recht op schone lucht belangrijker dan de mogelijkheid om 20 kilometer per uur harder te rijden om luttele seconden tijdwinst te boeken.'