GroenLinks wil burgerinspecties bij gevaarlijke chemiebedrijven mogelijk maken. Liesbeth van Tongeren gaat in de Tweede Kamer voorstellen om inspecties door inwoners mogelijk te maken als aanvulling op toezicht en handhaving in de chemiesector en door milieudiensten.

Burgers moeten op de overheid kunnen vertrouwen voor hun veiligheid, maar de handhaving bij grote chemiebedrijven laat nog steeds te wensen over. Daarom wil GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren burgers de mogelijkheid geven mee te kijken naar de veiligheid van chemiebedrijven. 'Er wordt veel te weinig gebruik gemaakt van de expertise van mensen die vlakbij chemiebedrijven wonen. Zij zijn direct betrokken, zij ruiken en zien het vaak als eerste als er iets ongebruikelijks is bij een lokaal chemiebedrijf,' zegt Van Tongeren.

GroenLinks gaat na de zomer zelf beginnen met burgerinspecties. Van Tongeren zal samen met raadsleden, Statenleden en betrokken burgers een aantal risicobedrijven bezoeken. Op initiatief van GroenLinks liet de regering eerder al onderzoek doen naar de veiligheid in de chemiesector. Daaruit bleek dat veel bedrijven de regels overtreden. Na een grote ramp wordt er tijdelijk wat beter opgelet maar na verloop van tijd zakt de aandacht voor veiligheid weer in

Van Tongeren: 'Met burgerinspecties kunnen we de druk op de ketel houden. Dat is ook in het voordeel van bedrijven die zichzelf wel aan de regels houden. Zij kunnen tijdens de burgerinspecties laten zien wat ze doen om mens en milieu te beschermen. Voor bedrijven die de regels overtreden is het een extra reden om orde op zaken te stellen. Anders zullen ze te maken krijgen met een stroom aan kritische vragen en negatieve publiciteit.'