Rotterdam stopt met het etnische registreren van jongeren en wist alle gegevens. GroenLinks voert al jaren strijd tegen de omstreden registraties in de deelgemeenten en is gelukkig met het besluit om het bestand nu alsnog te vernietigen.

Het besluit om de gegevens te vernietigen is genomen nadat de rechtbank van Rotterdam in hoger beroep heeft uitgesproken dat Rotterdamse deelgemeenten het ras van jongeren niet mogen registreren. Het bepalen van de etniciteit gebeurde op grond van de afkomst van ouders en grootouders en in geval van ‘gemengd bloed’ ook op basis van de gezinscultuur.

GroenLinks heeft altijd uitgesproken dat registratie in strijd is met de wet en onnodig bij individuele hulpverlening. De rechter oordeelt ook dat het niet noodzakelijk is om het ras van jongeren te bepalen en te registreren. Het kan zelfs leiden tot een tunnelvisie, vindt de rechter, want 'de etniciteit van ouders en grootouders is niet per definitie bepalend bij het diagnosticeren van problematiek'

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vindt de registraties overbodig en is blij dat de praktijk nu stopt. ‘Als een jongen bijvoorbeeld niet naar school gaat, zul je individueel moeten bekijken wat er aan de hand is en hoe dat opgelost kan worden. Dat is maatwerk per persoon en staat los van etniciteit.' Het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) oordeelde eerder ook al dat etnische registratie geen doel dient. De privacy-waakhond stelde daarnaast dat Rotterdam op eigen houtje met een zelfbedacht systeem besluit welke etniciteit iemand heeft, dat betrokkenen niet op de hoogte waren dat hun etniciteit werd vastgelegd, mensen daartegen geen bezwaar konden maken en dat de gegevens bewaard bleven als de behandelrelatie was beëindigd. Dit alles is strijdig met de wetIn hoger beroep heeft de rechtbank daaraan toegevoegd dat Rotterdam moedwillig is doorgegaan met etnische registratie, terwijl er geen enkel uitzicht is op legalisatie. Bonte: ‘We zijn blij dat de rechter heeft vastgehouden aan het grondbeginsel dat in Nederland mensen ten principale niet op grond van etniciteit mogen worden ingedeeld en geregistreerd als dat vermijdbaar is.’