Burgemeester Ahmed Aboutaleb hoeft van de Rotterdamse gemeenteraad de onveilige onderdelen van chemiebedrijf Odfjell niet te laten sluiten. Een motie van GroenLinks en Leefbaar Rotterdam waarin dat werd gevraagd, kreeg donderdag geen steun van PvdA, CDA en VVD.

Een tweede motie van GroenLinks en Leefbaar haalde het evenmin. De raad ziet niets in een onderzoek naar de kwaliteit van risicobeheersing bij chemische bedrijven in de Rotterdamse haven.

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vindt dat milieudienst DCMR en de Veiligheidsregio Rotterdam te weinig doen om de omwonenden van Odfjell tegen risico's als ontploffingsgevaar en het ontsnappen van giftige stoffen te beschermen.

Volgens GroenLinks en Leefbaar Rotterdam kan de veiligheid niet worden gegarandeerd. VVD-wethouder Baljeu is het daarmee niet eens. 'Dat we de veiligheid bij Odfjell niet kunnen garanderen, wil niet zeggen dat sluiting noodzakelijk is.' Burgemeester Aboutaleb zegde wel toe in te zullen grijpen als er zich een situatie van acuut gevaar voordoet.