Rik Grashoff staat op de zevende plek op de conceptkandidatenlijst van GroenLinks voor de landelijke verkiezingen op 12 september. Grashoff was tot twee jaar terug wethouder in Rotterdam voor cultuur en milieu. De leden van GroenLinks moeten de lijstvolgorde nog goedkeuren op het landelijke congres in Utrecht, op 30 juni.

Jolande Sap voert de lijst aan. De eerste kandidaat uit de Rotterdamse regio staat vervolgens op plek drie. Dat is Liesbeth van Tongeren, geboren in Vlaardingen. Na de Rotterdamse ex-wethouder Rik Grashoff op plek 7 volgt Corinne de Jonge van Ellemeet op nummer acht. Zij is geboren en getogen in Rotterdam en is nu adjunct-directeur van de Westergasfabriek in Amsterdam. Op nummer 9 staat Arjan el Fassed uit Vlaardingen en op 16 staat de geboren en getogen Rotterdammer Marry Mos. Zij is nu fractievoorzitter voor GroenLinks in Utrecht.

Rotterdammers kunnen op zaterdag 23 juni vanaf 17.00 uur in café Rijnhaven kennismaken met een aantal kandidaat-Kamerleden, waaronder Rik Grashoff, Liesbeth van Tongeren, Linda Voortman en Tofik Dibi. Grashoff is eerder op de middag in het Bibliotheektheater deelnemer van het eerste Rotterdamse verkiezingsdebat. Diverse Rotterdamse Kamerleden en raadsleden gaan daar om 14.00 uur met elkaar en het publiek in debat over thema’s die in de aanloop naar de verkiezingen bevochten worden in de politieke arena, met als vertrekpunt: het Lenteakkoord

Op dinsdagavond 26 juni organisseert GroenLinks een informatieavond voor vrijwilligers die in Rotterdam campagne willen voeren voor de landelijke verkiezingen. Campagnecoördinator Peter Jan de Werk geeft een toelichting op de campagnestrategie. Ook krijgen vrijwilligers tips mee voor een succesvolle campagne. De officiële aftrap van de Rotterdamse campagne is overigens pas op 19 augustus op de Rijnhavenbrug.