GroenLinks Rotterdam wil dat er een raadsenquête komt naar de kwaliteit van de inspectiediensten in de Rotterdamse haven. Fractievoorzitter Arno Bonte doet een voorstel om het zwaarste onderzoeksmiddel van de gemeenteraad in te zetten om het falen van de inspecties bij chemiebedrijven te onderzoeken.

Aanleiding voor het voorstel zijn de aanhoudende problemen bij chemiebedrijf Odfjell. Uit een vandaag geopenbaard rapport van de inspectiediensten DCMR, Arbeidsinspectie en Veiligheidsregio, blijkt dat er nog veel mis is bij het bedrijf. Zo blijkt dat sommige opslagtanks met gevaarlijke stoffen al 31 jaar lang niet zijn gecontroleerd.

GroenLinks verwijt de inspectiediensten dat ze niet eerder in actie zijn gekomen. 'Niet alleen Odfjell is nalatig geweest, maar ook de inspectiediensten hebben grote steken laten vallen', vindt Bonte. 'Door onvoldoende adequaat toezicht heeft in de afgelopen decennia een levensgevaarlijke situatie kunnen ontstaan. Daarmee is de veiligheid van mensen onnodig in gevaar gebracht.'

Op verzoek van GroenLinks en Leefbaar Rotterdam houdt de gemeenteraad donderdag een debat over recente ontwikkelingen bij Odfjell. De fracties zullen dan voorstellen de het bedrijf stil te leggen totdat de veiligheid gegarandeerd kan worden. Bonte zal dan tevens het voorstel doen om een enquêtecommissie in te stellen die onderzoek gaat doen naar de chemie-inspecties in de Rotterdamse haven.

Een raadsenquête is het zwaarste onderzoeksmiddel dat de gemeenteraad in kan zetten. Tijdens de openbare verhoren van een raadsenquête kunnen, net als bij een parlementaire enquête, mensen onder ede worden verhoord. De enige raadsenquête die de Rotterdamse gemeenteraad eerder hield, ging over de miljoenenverliezen bij de bouw van de Museumparkgarage.