De Rotterdamse fractie van GroenLinks lanceert woensdag de website ov-idee.nl waarop Rotterdamse reizigers hun ideeën kwijt kunnen voor verbetering van de dienstregeling van bussen, trams en metro's. Volgens fractievoorzitter Arno Bonte is er tien miljoen beschikbaar om de meest ernstige OV-bezuinigingen van het vorige kabinet te repareren.

Dankzij het Lenteakkoord dat GroenLinks, D66 en ChristenUnie eind mei met de regeringspartijen VVD en CDA sloten, is er volgend jaar 10 miljoen extra beschikbaar voor het Rotterdamse openbaar vervoer. GroenLinks wil dat geld investeren in een betere dienstregeling.

De Stadsregio Rotterdam, die de openbaarvervoersplannen maakt, is vooralsnog niet bereid extra geld voor de dienstregeling uit te trekken. Dat vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte onbegrijpelijk. "Het kabinet Rutte heeft heel veel bezuinigd op het stadsvervoer. Een deel van die bezuinigingen kunnen we met deze 10 miljoen euro ongedaan maken."

Op de website ov-idee.nl wordt reizigers de vraag gesteld 'wat zou u doen met 10 miljoen?'. Reizigers kunnen tram- of buslijnen kiezen die ze willen behouden of zelf ideeën invullen. GroenLinks gebruikt de ideeën voor een voorstel om de 10 miljoen euro uit het Lenteakkoord in 2013 te investeren in een betere dienstregeling.