GroenLinks heeft in de centrumraad pijnlijke bezuinigingen weten terug te draaien. Een meerderheid van de deelraad schaarde zich deze week achter voorstellen van fractievoorzitter Emile Cammeraat om minder te snijden in groen en in het algemeen maatschappelijk werk.

GroenLinks heeft samen met coalitiepartij D66 een bezuinigingsvoorstel verzacht om de komende jaren fors te bezuinigen op groen. Daardoor is er 185.000 euro meer beschikbaar voor groenonderhoud en bomen dan de coalitie van PvdA, VVD en D66 aanvankelijk wilde. Het bedrag gaat ten koste van extra reserveringen. 'Fors bezuinigen op groen is helemaal niet nodig', zegt Cammeraat. ’‘We hebben in de deelgemeente een reserve van meer dan 4 miljoen euro en een overschot op de jaarrekening van ruim 1,5 miljoen.'

Ook een voorstel van GroenLinks om een al uitgevoerde bezuiniging van 100.000 euro op het maatschappelijk werk terug te draaien kreeg steun, met uitzondering van VVD en PvdA. ‘Door die bezuiniging waren de wachttijden toegenomen en het aantal contactmomenten teruggebracht’, zegt Cameraat. 'Ik vind het een slechte zaak dat op de meest kwetsbare groepen het hardst bezuinigd wordt. Daarom hebben we ook nog samen met Leefbaar en het CDA voogesteld om 'kwetsbare groepen' toe te voegen aan de focus binnen het welzijnswerk.’

Volgens Cammeraat is de afgelopen jaren veel extra geld vrijgemaakt voor wegenonderhoud en sociaal cultureel werk, terwijl op het algemeen maatschappelijk werk en ouderenwerk ongeveer dertig procent is bezuinigd. Cammeraat: ‘GroenLinks kiest voor een groen, schoon en levendig centrum, met oog voor kwetsbare groepen. Ik ben daarom tevreden dat we de harde kantjes eraf hebben kunnen halen, nota bene vanuit de oppositie.’