Rotterdam moet opnieuw met de minister van verkeer gaan onderhandelen over aanleg van de A13/A16. Dat vindt de fractie van GroenLinks in de gemeenteraad van Rotterdam. Fractievoorzitter Arno Bonte is zeer ontevreden over het inpassingsvoorstel voor de snelweg, die rakelings langs de Rotterdamse woonwijken komt te lopen en het Lage Bergse Bos doorklieft.

De Rotterdamse wethouder Baljeu heeft overeenstemming met de minister over aanleg van de nieuwe snelweg, maar de gemeenteraad van Rotterdam is kritisch. ‘De snelweg slaat een gat van vijftig hectare in het Lage Bergse Bos’, zegt Bonte. ‘Bovendien krijgen bewoners in Ommoord te maken met veel geluid en luchtvervuiling, doordat de weg vanaf de Rotte naar zo’n vijftien meter stijgt. Dat betekent dat het geluid en de uitlaatgassen zo de wijk inwaaien.’

Bonte wil vasthouden aan een tunnel onder het Lage Bergse Bos, zoals de gemeenteraad ruim twee jaar geleden heeft geëist. Ook moet de tunnel aan beide kanten van het Lage Bergse Bos worden verlengd, zodat bewoners van Ommoord en Schiebroek minder overlast hebben van de weg. ‘Wat GroenLinks betreft komt die A13/A16 er helemaal niet. Deze snelweg lost geen verkeersproblemen op, zorgt niet voor minder overlast in Overschie en langs de A20, vernietigt de groene stadsrand van Rotterdam en kost een vermogen. We kunnen het geld wel beter gebruiken. Alternatieven met openbaar vervoer en invoering van de kilometerheffing scoren bovendien veel beter.’

Update 26 april: Een meerderheid van de gemeenteraad (PvdA, Leefbaar Rotterdam, VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) stemde voor de aanleg van de A13/A16 volgens de bestuurlijke voorkeursvariant. Beide moties van GroenLinks zijn verworpen.