De nachtrust van omwonenden van vliegveld Rotterdam Airport is in het afgelopen jaar vaker verstoord dan toegestaan. Dat concludeert de Rotterdamse fractie van GroenLinks op basis van een brief van staatssecretaris Joop Atsma aan de gemeente Lansingerland. GroenLinks wil dat het stadsbestuur van Rotterdam beter voor de belangen van bewoners opkomt.

Op Rotterdam Airport mogen jaarlijks maximaal 849 vliegtuigen in de nacht landen. Afgelopen jaar werd dat aantal met enkele tientallen overschreden, blijkt uit de brief van Atsma. Eerder ontkende de Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu in antwoord op vragen van GroenLinks nog dat er sprake was van een overschrijding.

'Rotterdam Aiport laat elk jaar weer meer vliegtuigen landen dan is toegestaan. En de wethouder praat dat goed', zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Volgens hem is het hoge aantal nachtrustverstoringen niet nodig als de gemeente strenger voor de luchthaven zou zijn. 'Het aantal nachtvluchten is in Rotterdam zo hoog, omdat vliegveld Schiphol boetes tot 25.000 euro oplegt aan vliegtuigen die 's nachts binnenkomen. Daardoor wijken veel vertraagde vliegtuigen in de nachtelijke uren nu uit naar Rotterdam Airport.'