De Tweede Kamerfractie van GroenLinks vindt het onverantwoord en niet nodig om minstens één miljard euro uit te trekken voor de aanleg van een tunnel bij Rotterdam en zal zowel het voorstel voor de Oranjetunnel als de Blankenburgtunnel afwijzen. Tweede Kamerlid Ineke van Gent vindt dat infrastructuur niet ontzien mag worden in het Catshuis.
'In het Catshuis wordt hemel en aarde bewogen om de miljarden bij elkaar te schrapen. Dan moet er óók naar infrastructuur gekeken worden', zegt kamerlid Ineke van Gent. 'De regering en de rest van de Kamer lijden wat dat betreft allemaal aan tunnelvisie: er moet en zal een nieuwe tunnel komen. Ik bestrijd dat we die nodig hebben.'
GroenLinks twijfelt niet alleen aan nut en noodzaak van de tunnelplannen, maar wijst ook op de desastreuze effecten van met name de Blankenburgtunnel op natuur en landschap. GroenLinks bepleit een spitsheffing, flexibele werktijden en betere benutting van de Betuwelijn om bestaande wegen te ontlasten. Van Gent: 'Laat de vervuiler betalen. Het is bizar extra ruimte voor vrachtauto’s te creëren, terwijl op de Betuwelijn maar één zevende van de capaciteit gebruikt wordt.'
GroenLinks wijst er verder op dat de minister gerekend heeft met dubieuze aannames. 'Minister Schultz rekent zich rijk door haar tunnels te legitimeren door een enorme verkeersgroei te voorspellen. Dergelijke scenario’s zijn niet realistisch. Zo gaat ze uit in haar berekening uit van een olieprijs van 28 dollar per vat in 2040. Terwijl we nu al boven de 100 betalen. Voor dat soort sommen koop ik niks', aldus Van Gent.