De komst van een zonnecentrale op het talud langs de A20 bij Terbregge is een stap dichterbij gekomen. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte verwacht dat voor de zomer de eerste zonnepanelen op de Rotterdamse geluidswal kunnen worden gelegd.

GroenLinks presenteerde in juni vorig jaar een plan om op de geluidswal langs de noordbaan van de A20 de langste zonnecentrale van Nederland te bouwen. Verschillende ondernemers toonden sindsdien interesse in het project. Het zonne-energiebedrijf Solarnova presenteerde van alle geïnteresseerden de beste businesscase. Het bedrijf wil ruim 4.000 zonnepanelen op de geluidswal plaatsen, dat levert voldoende elektriciteit op voor ongeveer 300 huishoudens.

Rotterdammers kunnen straks één of meer panelen van de zonnecentrale kopen en krijgen dan thuis via hun eigen energiebedrijf groene stroom uit het stopcontact. ‘Ideaal voor mensen die geen eigen dak hebben’, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. ‘De zonnecentrale voorziet in een grote behoefte en is bovendien een mooi Rotterdams icoon voor duurzaamheid en innovatie.’

Door de flinke prijsdaling van de nieuwste generatie zonnepanelen is de zonnecentrale van Solarnova rendabel zonder subsidie. Het onderhoud van de panelen wordt gedaan door HBO-studenten die werkervaring willen opdoen in de duurzame energiesector. ‘Het mes snijdt aan twee kanten’, zegt Bonte. ‘Rotterdammers ontvangen hun eigen zonnestroom en jongeren krijgen een unieke werkervaringplek.'

Klik op deze link als u een zonnepaneel van de centrale wilt kopen.