GroenLinks Rotterdam, Bewonersplatform A13/16 en Milieudefensie geven vanavond het startschot voor een campagne tegen de aanleg van snelweg A13/A16 door het Lage Bergse Bos. Tijdens een bewonersbijeenkomst in het bedreigde gebied lanceert GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte de actiewebsite geensnelwegdoormijnbos.nl. Bewoners kunnen daarop digitaal hun handtekening zetten tegen de komst van de snelweg.

VVD-minister Melanie Schultz besloot twee weken geleden dat de weg aan de noordrand van Rotterdam er moet komen. De gemeente Rotterdam en de Tweede Kamer moeten daar nog toestemming voor geven. Bonte vindt dat de discussie te eenzijdig wordt gevoerd. 'In de Tweede Kamer lijkt het vooral te gaan over de vraag of het al dan niet een tolweg moet worden. Over de gevolgen voor de omwonenden van de snelweg en over het Lage Bergse Bos wordt niet gesproken. Terwijl de bewoners straks de echte tol gaan betalen.'

De Stadsregio Rotterdam kreeg van de minister de toezegging dat de A13/A16 in het Lage Bergse Bos een overkapping krijgt. 'Dat is beter dan een kale weg,' zegt Bonte. 'Maar of die kap er echt komt is nog maar de vraag, want de Stadsregio moet de inpassing zelf betalen. En ik zou niet weten waar dat geld vandaan zou moeten komen.'

Ook als er een kap over de weg komt, zal volgens Bonte een groot deel van het bos verdwijnen. 'Bijna het halve Lage Bergse Bos zal gekapt moeten worden om aanleg mogelijk te maken. Het duurt dan minstens 40 jaar voordat het zijn recreatiewaarde terugheeft.' Bewoners van Schiebroek, Hillegersberg en Ommoord hoeven sowieso niet op een goede inpassing van de weg te rekenen. 'Minister Schultz maakt gezondheid en nachtrust van bewoners ondergeschikt aan haar asfaltambities.'

Luister via deze link naar een radioreportage over de bewoneravond.
Teken de petitie en bestel een raamposter via deze link.
Lees meer over de nieuwe snelweg in ons Dossier A13/16.