Een meerderheid van de gemeenteraad van Rotterdam wil een streep zetten door de dubbele afvalstoffenheffing voor thuiswerkers. De extra belasting leidt tot veel onrust en verontwaardiging onder zelfstandig ondernemers. Deze week kregen duizenden Rotterdamse thuiswerkers een brief over de extra afvalstoffenheffing op de deurmat.

Een gelegenheidscoalitie van GroenLinks, Leefbaar Rotterdam, SP, ChristenUnie en VVD verzet zich tegen de heffing die vooral zzp'ers treft. Samen vormen die partijen een meerderheid in de Rotterdamse gemeenteraad. 'De meeste zzp'ers produceren juist heel weinig afval', zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks. 'Misschien gebruiken thuiswerkers een paar extra koffiefilters, maar dat rechtvaardigt geen dubbele heffing.'

Zzp'ers of mensen met een bedrijf aan huis betalen vanaf 2012 € 128,20 extra afvalstoffenheffing aan de gemeente Rotterdam. De wcroltax is een maatregel van wethouder Alexandra van Huffelen (D66). Ze wil de afvalstoffenheffing kostendekkend maken, dat wil zeggen dat de belasting evenveel moet opbrengen als het ophalen van het vuilnis kost. 'Met het uitgangspunt van kostendekkendheid zijn we het eens, maar de manier waarop de wethouder het uitvoert is onredelijk', zegt Bonte. 'Leg liever de rekening bij de grootvervuilers, niet bij de thuiswerkers.'

De raadsmeerderheid wil dat Van Huffelen de dubbele heffing voor zzp'ers per direct terugdraait. 'Met die belasting jaag je zzp'ers de stad uit, terwijl we die juist zouden moeten koesteren', zegt Bonte. 'Nu een raadsmeerderheid de heffing verwerpt, hoop ik dat de wethouder deze belasting zo snel mogelijk bij het vuil zet.'

Lees ook: ‘Schaf afvalheffing thuiswerkers meteen af’