GroenLinks-Tweede Kamerlid en oud-wethouder in Rotterdam Rik Grashoff is door de parlementaire pers genomineerd tot politiek talent van het jaar. De NOS maakt dit vandaag bekend. Grashoff is een van de drie genomineerden voor de prijs. Grashoff was tot mei 2010 wethouder in Rotterdam en volgde in januari 2011 Femke Halsema op in de Tweede Kamer.

Grashoff: 'Ik ben zeer vereerd met deze nominatie. Zowel op mijn portefeuilles Landbouw, Natuur en Binnenlandse Zaken als in de Commissie De Wit probeer ik een verschil te maken met goed geïnformeerde, feitelijke politiek. Ik ben blij dat dat opvalt.'

Rik Grashoff is ingenieur en sinds de oprichting van GroenLinks in 1990 actief binnen de partij. Hij is zeer ervaren in het lokaal bestuur, in Delft als fractievoorzitter en wethouder en in Rotterdam als wethouder Participatie, Cultuur en Milieu in het vorige college. Hij heeft het hele jaar 2011 voor de GroenLinks-fractie in de Tweede Kamer gezeten. In die periode zorgde hij voor een verbod op het bestrijdingsmiddel Round Up, nam hij het initiatief tot een wetsvoorstel om dieren het recht te geven op vrije uitloop en bewoog hij staatssecretaris Henk Bleker van Landbouw tot een bouwstop voor megastallen. Verder riep hij de provincies op tegen het natuurakkoord met Bleker te stemmen.

Grashoff heeft zowel voor als na het zomerreces veel tijd besteed aan zijn lidmaatschap van Commissie-De Wit II. Hij onderscheidde zich door scherpe verhoren van de sleutelfiguren in de bankencrisis. Vooral de verhoren van oud-vice premier Bos en eurocommissatis Neelie Kroes trokken de aandacht.