De Rotterdamse gemeenteraadsfracties van GroenLinks en SP willen een spoeddebat over de benoeming van Marco Pastors als programmadirecteur voor het investeringsprogramma voor Rotterdam Zuid. Volgens GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte voldoet Pastors niet aan de profielschets voor de programmadirecteur. 'Wat Rotterdam Zuid nodig heeft is een bruggenbouwer, geen onruststoker.'

Pastors wordt verantwoordelijk voor het uitvoeren van het nationaal programma 'Kwaliteitssprong Zuid'. De Leefbaar-voorman heeft volgens GroenLinks en de SP echter een slecht 'track record'. 'Tot nu toe heeft hij in de gemeenteraad tegen elk verbeterplan voor Zuid gestemd, inclusief het investeringsprogramma Hart van Zuid', zegt Bonte. 'Ik gun iedereen het voordeel van de twijfel, maar ik wil geen risico's nemen over de hoofden van de bewoners van Zuid.'

De deelgemeenten Feijenoord en Charlois maakten eerder al duidelijk dat ze Pastors niet zien zitten. Bonte vindt dat het college van B&W onvoldoende naar de bezwaren van de deelgemeenten heeft geluisterd. 'Een van de belangrijkste taken van de programmadirecteur wordt het bij elkaar brengen van partijen. Hoe ga je daar in slagen als je zelf het vertrouwen mist bij twee van de belangrijkste spelers?'